Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Modtag bl.a. tips og tricks omkring onlinekurser. Lige nu modtager du også gratis e-bogen “Online Kursus Kickstart – En e-bog for onlinekursus skabere”
Mennesker køber resultater og outcome, så det første du skal have fokus på er: HVAD ER RESULTATET AF DIT ONLINEKURSUS? Hvor vil du gerne have dine kursister hen? Hav fokus på at skabe valid indhold, der skaber værdi for din kursist og skær unødvendig fyld væk. VÆRDI er keyword.
Brug billedet nedenunder som inspiration, start foroven og tænke så bagud, hvilke steps skal de igennem for at nå toppen. Du ved hvad målet er, hvad skal de lære undervejs for at komme dertil?
Transformations-trappen
Fokus i lektion 2: Her bliver du helt skarp på, hvilke steps og hvilket indhold, der skal være på de steps, som dine kursister skal igennem for at opnå slut resultatet. Så når du er igennem lektionen ved, hvordan du bygger dit onlinekursus og hvilke moduler og lektioner, det skal indeholde for at dine kursister kommer i mål med det, du tilbyder.
På de tilhørende to ekstra emner lærer du hvordan du navngiver dit onlinekursus og hvordan du prissætter det.
Jeg vil nu invitere dig til at gå i gang med at brainstorme og reflektere over øvelserne i den tilknyttede workbook – fordyb dig gerne og brug god tid på at blive klogere på, hvordan du kan skabe indhold som understøtter den transformation dine kursister skal igennem, så du på bedstevis kan hjælpe og støtte dem.
Vedhæftede workbook indeholde følgende øvelser:
Rigtig god fornøjelse!
Ekstra tip: Preframe
At preframe betyder at rammesætte. Det er en teknik der bl.a. bruges i coaching, jeg bruger den også, når jeg underviser og jeg bruger den i hver lektion, så du er forberedt på, hvad du skal igennem og du ved hvad du kan forvente at få ud af hver lektion.
Når jeg bevidst bruger preframning i min undervisning, så er det for at lade dig og mine kursister vide, hvad der skal ske, før det kommer til at ske og dermed fjerne evt. frygt eller usikkerhed. Jeg bruger den særligt bevidst, fordi jeg mener, vi er mere modtagelig og åbenfor læring, når vi ved hvad der skal ske og hvad der forventes af os. Altså er preframing en god metode til at fremhæve værdien af det der kommer, så din kursister kan fokusere på det, der er vigtigt og relevant at lære.
Jeg vil anbefale dig at tage preframing til dig og bruge i dit kursus, du bestemmer selv hvornår og hvordan du gør det, fx kan du starte med at preframe, hvad de skal igennem kurset og hvad de kan forvente eller du kan gøre det for hver lektion / emne de skal igennem.
Med preframing giver du dine kursister et par briller på med en bestemt “farve”, som du ønsker de skal opleve din undervisning i.
Eksempel: Jeg bruger den i forskellige lektioner, når jeg skriver: Fokus i lektion x: I denne lektion….