Når det kommer til at lave et onlinekursus, kan der være flere overbevisninger, der kan stå i vejen for, at du får skabt og sat dit onlinekursus til salg. Inden jeg kommer med et par eksempler på, hvad det kan være og en øvelse til, hvordan du kan arbejde med dem, så vil jeg kort sætte et par ord på, hvad en overbevisning er.
Overbevisning: Overbevisninger er konklusioner, vi drager ud fra vores model om og syn på verden. De er det vi tror på, som sandheder pga. vores opdragelse, samfund, traditioner mm., som vi er blevet påvirket af sammen med de erfaringer, vi har gjort os i løbet af livet. Når du har en overbevisning, så tror du noget bestemt om en specifik situation, om dig selv eller om andre. Overbevisninger udvikles ofte ubevidst og bliver en del af vores personlighed, de påvirker vores følelser, fokus og adfærd. Vores overbevisninger er afgørende for vores selvværd, hvordan vi møder andre mennesker og tackler livets glæder og udfordringer. Det er også vores overbevisninger, der styre vores evne til at overvinde modstand og opnå det, vi gerne vil for os selv i livet. Vi danner og holder fast i gamle overbevisninger hele livet. Derfor er det så vigtigt at arbejde med overbevisninger, hvis vi ønsker en ny retning i livet.
Eksempler på overbevisninger:
- Jeg skal yde før jeg kan nyde
- Jeg dur ikke til at være kreativ
- Jeg er altid uheldig
- Jeg er doven og kommer aldrig til at løbe 10 km
Eksempler på overbevisninger, du kan have i forbindelse med at skabe og sælge dit onlinekursus:
- Frygt for fiasko: “Jeg kan ikke skabe noget, der kan blive en succes”
Frygt for at dine kursusdeltager ikke vil tilmelde sig eller at kurset ikke vil blive en succes kan gøre, at du ikke kommer i gang med at skabe dit onlinekursus. Det kan også føre til manglende motivation og engagement i markedsføring og promovering af kurset.
Men du ved jo ikke før du har skabt det og sat det til salg? Hvad der kommer til at ske?
- Selvværdsproblemer: “Jeg er ikke klog og dygtig nok til at kunne lære andre noget”
Følelsen af ikke at være ekspert nok inden for emnet, at du ikke er dygtig og klog nok kan også være en hæmmende overbevisning. Det kan betyde, at du tvivler på dine evner til at skabe et værdifuldt kursus og tiltrække dine kursister.
Men tro på, at der er en grund til at du ønsker at skabe dit onlinekursus – der er en grund til at du har dette behov og længsel! Der er nogle som har brug for lige præcis det du tilbyder!
- Perfektionisme: “Alt skal være helt perfekt ellers vil ingen købe det”
At du stræber efter at dit onlinekursus skal blive “perfekt” kan føre til udskyder og ikke kommer i gang med at skabe dit onlinekursus, da du altid føler, at der er mere arbejde, der skal gøres. Perfektionisme kan føre til en tilstand af stilstand, som jeg kalder det.
Men hvad er perfekt? Hvornår er det perfekt? Og hvem skal synes det er perfekt? Husk MVP/MVC, som jeg introducerede for dig i lektion 2. Lad andre hjælpe dig med at afgøre, hvornår det er godt nok.
- Økonomiske overvejelser: “Det koster for mange penge at sætte et onlinekursus til salg”
Bekymring for om onlinekurset vil give nok indtægter til at retfærdiggøre dine investerede omkostninger, i form af tid, penge og ressourcer, kan også være en hæmmende overbevisning.
Men igen, så ved du jo ikke om du risikere at tjene en masse penge og hjælpe en masse kursister på dit onlinekursus. Derudover, så tænk på alt det du lærer i forbindelse med at skabe det, det er en læring, som ikke var kommet, hvis du ikke skaber dit onlinekursus.
- Mangel på tid og ressourcer: “Jeg er et travlt menneske og har ikke tiden til det”
At lave et onlinekursus kan være meget tidskrævede og din manglende tid eller ressourcer til at skabe et onlinekursus kan også være en hæmmende overbevisning. Måske du fortæller dig selv noget ala “Jeg har fuldtidsjob, børn og fritidsaktiviteter og kan ikke finde tiden til det.”
Men så vil jeg opfordre dig til at prioritér din tid Og afsæt tid til det på samme måde, som du afsætte tid til andet. Hvis du virkelig ønsker det, så handler det om at du skal prioritér det!
- Manglende teknisk viden og kunnen: “Min hjerne går helt i baglås, når noget er teknisk”
Bekymring for at det kræver teknisk indsigt og kunnen for at kunne oprette og sælge et onlinekursus kan også være en hæmmende overbevisning.
Men ved du reelt set om det er korrekt? Har du prøvet at oprette et onlinekursus? Eller er det bare noget du fortæller dig selv?
Det er vigtigt at genkende og adressere disse overbevisninger for at overvinde dem og erstatte dem med ny støttende overbevisninger, som styrker og motivere dig til at nå dine mål. Derfor har jeg udarbejdet nedenstående øvelse, hvor du skal reflektere over dine overbevisninger, så du kan blive klogere på, hvor du har behov for at ændre noget af det, du fortæller dig selv og ændre dem med nye overbevisninger, som støtter dig.
Så du kan få øget din selvtillid og møde dig selv med blide realistiske forventninger, så du kommer i mål med at få skabt og sat dit onlinekursus til salg.
Igen vil jeg invitere dig til at bruge tid på og fordybe dig i øvelsen og refleksionerne, så du få maksimalt udbytte.
Ekstra tip: Kortet med dine nye støttende overbevisninger kan du evt. printe og hænge op, så du dagligt bliver mindet om dem og de dermed erstatter dine gamle overbevisninger. Ændringer er svære, så gøre det nemmere for dig selv med daglige påmindelser.
Vigtigt: At bryde en overbevisning er at få øje på det, der ikke fungerer og så vælge at handle eller tænke på en ny måde og dermed skabe en ny overbevisning (og det sker over tid!)
Rigtig god fornøjelse!