Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Modtag bl.a. tips og tricks omkring onlinekurser. Lige nu modtager du også gratis e-bogen “Online Kursus Kickstart – En e-bog for onlinekursus skabere”
Dit onlinekursus og din viden kan leveres på mange måder eller i kombination af flere formater. Det er en god ide, at tænke på, hvem din idealkunde er og om der evt. kunne være nogle særlige behov, som skal tages forbehold for ift., hvordan du opbygger dit kursus, som nævnes i videoen.
Fordi du laver dit onlinekursus på en bestemt måde nu, forhindre det dig ikke i, at ændre på format senere. Start med det, DU er komfortable med og som du tænker giver bedst værdi for dine kursister.
Jeg har selv leget med diverse formater i dette kursus, for at du kan få en indsigt i, hvilke formater der er mulige, hvordan de kan anvendes og stilles op. Og særligt for at du kan mærke, hvilken betydning de forskellige formater har for din læring og din oplevelse af kurset, som jeg også nævner i videoen, så er det et bevidst valg, for at du kan blive inspireret og klogere på, hvad der virker for dig og hvad der ikke gør. Så hvis du oplever at dette kursus, virker lidt “rodet”, så er hensigten at viser dig forskellige måder at oprette og opsætte et onlinekursus.
I ovenstående video, har jeg valgt at sætte videoen ind i en præsentation fra Canva for at vise, at sådan kan det også gøres med tekst, billeder etc. I Canva kan du utrolig meget, så det er bare med at prøve dig frem og lege med det. HUSK at have det sjovt, når du opretter dit onlinekursus!
Fokus i denne lektion: At du bliver helt skarp på og finder en tryghed i, hvilket format dit kursus skal skabes. At du vælger at oprette det i det format, der giver mest mening for dig og samtidig skaber den bedste form for læring for dine kursister.
De mest almindelige formater til onlinekurser er:
Måske har du en drøm om, at skabe det helt store grafiske, visuelle lækre videomateriale, men det er ikke realistisk, fordi du ikke har økonomien eller kompetencerne til det på nuværende tidspunkt, så lad det ikke begrænse dig. Men start ud med det du kan og har og ellers ræk ud, måske du har en i dit netværk, der kan hjælpe dig eller en freelancer.
Vil du lave videomateriale, men har aldrig stået foran et kamera før, så vil jeg anbefale dig at teste det af nogle gange, tænk over din holdning, hvor langt / tæt du er fra kameraet, baggrunden du filmer mod og hvordan du kan gøre det på DIN måde, så du er tilpas og tilfreds med resultatet. Og så find ro i det perfekte i det uperfekte, du er menneske og du er helt rigtig lige som du er! Jeg tror på at autencitet er vigtigere og mere tillidsvækkende end perfektionisme. Du er her for at gøre en forskel ikke for at blive Hollywood skuespiller 😊
I dag er det mest brugte at levere et online kursus i en form for videoformat, selvom jeg også har set både tekst og lydversioner i onlinekurser.
Når du har valgt dit format, er det tid til at producere selve kurset. Optager du f.eks. et via Canva eller Loom, skal du have sammensat dine slides, før du kan optage, og optager du lyd, skal du have skrevet et manuskript. Laver du en eller flere arbejdsbøger skal de også udformes og laves.
Jeg er selv startet med at lave en grov skitse af dette kursus, hvor jeg i et word-dokument, har skrevet tekst til al materialet. Tekst til hvad jeg siger i videoerne, hvad der står i lektionerne og hvad der står i arbejdsbøgerne, hvad de skal indeholde af spørgsmål og refleksioner. Og så har jeg bygget det step-by-step.
Ekstra tip: MVP / MVC
Minimal viable product / minimal viable course: Jeg vil gerne opfordre dig til at starte med at skabe et kursus, som indeholder akkurat nok viden og læring for dine kursister, så de opnår en transformation, men så få testet om dit kursus sælger og om det skaber den læring og transformation for dine kursister, som du ønsker. Og hvorfor vil jeg så det? Fordi vi så ofte stopper os selv og bliver overvældet, når vi vil for meget og uden at kende dig, så tror jeg også at du så brændende vil hjælpe andre gennem dit kursus, at du føler, du skal overlevere på materialet. Så tænk i at skabe et kursus med værdi og fjern alt, der “bare” er fyld. Test det af, se om det sælger, be’ om tilbagemeldinger, så du kan blive klogere og derefter finpudse og videreudvikle på det.
Jeg vil nu invitere dig til at gå i gang med at brainstorme og reflektere over øvelserne i den vedhæftede workbook – fordyb dig gerne og brug god tid på at blive klogere på, hvilket format, der sikre den største værdi for dine kursister og ikke bare det format, der er nemmest for dig!
Når denne lektion er ovre, så vil du: Være helt skarp på, hvilket format du vælger at oprette og skabe dit onlinekursus i.
Rigtig god arbejdslyst!